מה עושים בטיפול זוגי?

מה עושים בטיפול זוגי

לא אחת פונים אליי אנשים שחיי הזוגיות שלהם מאיימים להתפרק. הם יודעים שמשהו לא טוב קורה בזוגיות שלהם ושהם רוצים לבצע שינוי, אך הם לא מבינים את ההבדל בין לעשות את השינוי בליווי איש מקצוע לבין לבצע את השינוי בכוחות עצמם.

אכן, יש כאלו שמצליחים לשנות את דפוסי הזוגיות שלהם בכוחות עצמם, אך ברוב הפעמים שינוי זה לא מצליח משום שהדפוסים הזוגיים הקיימים מחבלים בתהליך.

כאשר אתם בוחרים לפנות לאיש מקצוע, בכדי לקבל עזרה חשוב להבין שמדובר בתהליך, שאורך כמה חודשים. התהליך, כולל מפגשים זוגיים ומפגשים פרטניים בהם המטפל, נפגש בנפרד עם כל אחד מבני הזוג.

במפגשים הזוגיים, בשלב ראשון, מזהים את דפוסי התקשורת הזוגיים, מגדירים את הבעיות שעומדות בבסיס הקשר, ומתחילים לבנות דפוסים חדשים.

במפגשים הפרטניים, לומדים להכיר טוב את שני האנשים שמרכיבים את הזוג. אלו מפגשים בהם מכירים את ההיסטוריה האישית והמשפחתית של כל אחד וזאת בכדי להבין כיצד היסטוריה זו משפיעה על הזוגיות הקיימת.

השלב הראשון בטיפול, ממפה למעשה את הכוחות ואת המכשולים של בני הזוג.

במהלך כל הטיפול מוגדרות מטרות לשינוי. הגדרת המטרות מייצרת תמונת מצב עתידית אליה הזוג רוצה להגיע. 

לדוגמא, זוג צעיר הורים לתינוק בן חצי שנה הגיעו לטיפול לאחר שהבעל פתח תיק ברבנות משום שהוא לא יכול לשאת יותר את המריבות וההשפלות מצד אשתו.

בעבודה על תמונת מצב עתידית או המטרות לשינוי, הגדיר הבעל את אחת המטרות: להפסיק את ההשפלות מצד אשתי.

הטיפול בבני הזוג הללו, התמקד בדפוסי התקשורת ביניהם ולמידה של דפוסי תקשורת חדשים, אחרים מאלו שאליהם הם התרגלו.

בטיפול, כל מפגש מוקדש ללמידה מעמיקה של מהי הבעייה, מהו הפתרון הרצוי וכלים ליישום בכדי להטמיע את השינוי. בין המפגשים, בני הזוג מקבלים משימות למהלך השבוע בכדי לתרגל את הכלי החדש הנלמד ובכדי להפוך אותו לחלק משגרת יומם. תרגול זה, הוא קריטי להצלחת הטיפול. זוגות אשר מתרגלים בדביקות את הכלים החדשים, מצליחים יותר מאשר זוגות שלא מבצעים את המטלות.

העבודה הטיפולית שאני עושה עם זוגות, מתבססת על העיקרון, שזוגיות היא למעשה צוות עבודה, שיש לו משימות, מטרות ומטלות לבצע. ככל שיצליחו להגדיר מטרות משותפות בצורה שמוסכמת על שני הצדדים וככל שיעבדו יותר בשיתוף פעולה, גדל הסיכוי לבנות זוגיות טובה.

אז אם גם אתם לא שבעי רצון מחיי הזוגיות שלכם, בשל סכסוכים, מריבות וחוסר הסכמה, אתם מוזמנים לעשות את הצעד הראשון לקראת שינוי ולקבוע פגישת היכרות.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
מה עושים בטיפול זוגי

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »