זוגיות – תחזוקה שוטפת

תחזוקה שוטפת

מכירים את זה שאחרי הרבה שנות נישואין משהו לרעה משתנה בקשר? 

זוגות שנראו מאוהבים עד למעל הראש בשנים הראשונות, זוגות שהשלימו אחד את השני והקשר ביניהם התאפיין בתשוקה ומשיכה גדולה, הופכים להיות מרוחקים ועניינים אחד כלפי השני? זוגות שנראו כמו זוג יונים עד שיום אחד זה נגמר. לעומת זאת, קיימות גם לא מעט “הפתעות” הפוכות לכאורה. זוגות “רגילים”, כאלה שלפעמים אנשים שואלים את עצמם “מה הם מוצאים זה בזו”, פיתחו מערכת יחסים שהתגברה של הקשיים והלכה והשתבחה במשך השנים. 

אנשים מחפשים את המרשם לבחירת בן/בת זוג, אותה בחירה שתבטיח זוגיות טובה וארוכה. השאלה הנצחית היא איך נדע שהאהבה, התשוקה, האינטימיות והחיבה שיש כיום יחזיקו מעמד לאורך השנים? 

אחת התשובות המשמעותיות נעוצה במה שקורה לאחר הנישואים ולא רק לפניהם. זוגיות טובה וארוכה מתגבשת במקרים רבים בעזרת עבודות תחזוקה ושיפור בלתי פוסקים. המפתח לקשר זוגי טוב הוא תקשורת. באמצעות תקשורת בין שני אנשים, אפשר להתמודד כמעט עם כל הקשיים הנקרים בדרך. 

איך עושים את זה? אם זוג חש שהמשבר בקשר ביניהם אינו נפתר רק באמצעות הכלים העומדים לרשותם, חשוב לפנות לקבלת עזרה מקצועית. כיום המודעות לקבל עזרה חיצונית הולכת וגדלה וקיימים סיפורי הצלחה רבים. זוגות שאיבדו את כל מה שהיה ביניהם , אבל נשאר להם זיק אחרון של תקווה פנו לקבל עזרה מקצועית והצליחו לעבור את המשבר ולבסס זוגיות חדשה טובה יותר ממה שהכירו קודם.

אימון זוגי הוא אחת האלטרנטיבות לעבודה על הקשר הזוגי. אימון זוגי הוא תהליך ממוקד שעוזר לבני זוג לשפר את התקשורת ביניהם, לבנות חזון זוגי משותף ולצאת לדרך זוגית עם כלים עשירים להתמודדות עם מצבים עתידיים. 

לאימון זוגי מגיעים, בין היתר, זוגות במצב של משבר. זוגות ששוקלים גירושין כי כבר אין שום דבר שמחבר ביניהם. גירושין כמוצא אחרון לקשר שהם חשים שהוא “מת”. יש לא מעט זוגות שלאחר התבגרותם של הילדים ויציאתם מהבית מרגישים שהקן התרוקן ולא נשאר להם שום דבר במשותף. 

הפנייה לאימון זוגי היא מבחינתם המוצא האחרון לפני שגומרים את הקשר. 

העבודה באימון זוגי מחזקת את הקשר הזוגי – היא מפתחת דפוסי תקשורת ממקום אחר. ממקום מקבל ולא מקבל מאשים, ממקום שמאפשר דיאלוג בין שני אנשים לא ממקום של הטחת האשמות.

אביא לדוגמא את דורית ומשה אשר הגיעו לאימון זוגי בעקבות בעיות בתקשורת ביניהם. דורית ומשה בסביבות גיל ה-50 הורים לשני ילדים מתבגרים, אחת חיילת והשני תלמיד תיכון. שניהם עוסקים במקצועות חופשיים, מרבית שעות היום מבלים בעבודה ומגיעים הבייתה בשעות אחה”צ המאוחרות. כאשר הם מגיעים הבייתה הם מבלים זמן מועט ביחד. עיקר השיחות ביניהם נסובות סביב הילדים . בשעות הערב כל אחד מהם מתפנה לתחביביו, דורית רוקדת ריקודי עם ויש לה חוג חברים שהיא אוהבת לצאת איתם ולרקוד ומשה מבלה שעות רבות מול המחשב, משוטט באתרי אספנות למיניהם. 

בחופשות ובשבתות, הם יוצאים לבלות רק עם חברים או בני משפחה והם כבר מזמן לא מעיזים לצאת לבד.

דורית יזמה את הפנייה לאימון זוגי כי היא הרגישה שהיא כבר לא יכולה להמשיך במצב הקיים. 

בפגישה הראשונה, ביקשתי מכל אחד מהם לתאר את המצב הבעייתי במילים שלו. עלו פערים גדולים בתפיסותיהם לגבי המערכת הזוגית שהושפעו בעיקר מהציפיות השונות שלהם אחד מן השני. בשיעורי הבית שהם קיבלו, הם נדרשו לנסח “חוזה” המכניס בתוכו את כל הציפיות של שניהם מהקשר הזוגי. 

המטרה היא להבין  שזוגיות טובה עונה על הצרכים של שני בני הזוג. 

בתוך תהליך האימון, לאחר הצפה של טענות והאשמות הדדיות ביחס לאיכות ההשקעה של בן הזוג האחר במערכת הזוגית, התחלנו לעבוד על ביסוס הציפיות ממקום אחר מזה של : הוא חייב להתחשב בי, היא חייבת להיות חמה אליי, הוא חייב לדאוג לשלומי, היא חייבת להבין שאני רוצה להיות עם חברים.

דיאלוג שמבוסס על היא חייבת לי….. או הוא חייב לי ……. הוא דיאלוג מרעיל. ולכן באימון זוגי אני מלמדת את בני הזוג להשתחרר מהמקום של  שבן הזוג שלי חייב לי.  

זהו כלל ברזל שבן הזוג שלכם לא חייב לכם כלום. 

מרכיב נוסף בתקשורת זוגית טובה קשור בבירור הדדי של מה בני הזוג רוצים ומוכנים לעשות למען הזוגיות שלהם.  אל תניחו הנחות ואל תספרו סיפורים. זהו תהליך יומיומי של בירור הדדי של מה את/ה צריכים בקשר ומה בן הזוג שלכם מוכן/יכול לתת לכם. המושג של ערבות הדדית הוא ביטוי גבוה יותר של סיפוק צרכים זה. בני זוג בעלי מערכת יחסים טובה מכוונים את עצמם אחד למען השני, כי הם סומכים על בן הזוג שלהם שידאג בעצמו לספק להם את צרכיהם. 

בתוך העבודה האימונית, בני הזוג לומדים להעניק לבן הזוג   את מה שהוא זקוק ורוצה ולא את מה שבן הזוג האחר מוכן להעניק.

תקשורת טובה מאפשרת לדבר על הכל . בתוך תהליך האימון שהבאתי לדוגמא, צריך היה לעבוד במשך כמה מפגשים על כך שבקשר זוגי טוב, אפשר לדבר על הכל. זהו מחסום שצריך ללמוד להוריד כדי שהתקשורת בין בני הזוג באמת תזרום ותאפשר לטפל בכל פצעי העבר. 

דברו על הכל והיו מסוגלים לשמוע את הכל.
אימון זוגי הוא תהליך אמיץ של שני אנשים שלא מוכנים לוותר אחד על השני ומבינים שכדי להמשיך ולחיות ביחד קיים צורך לתדלק את הקשר ולהזין אותו בויטנמים חדשים. העבודה המשותפת מאתרת בכל אחד מבני הזוג את אותם חלקים שנשכחו היכולים להחיות את הקשר ולבסס זוגיות ממקום אחר.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
תחזוקה שוטפת

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »