החיים שאנו חיים הם תוצר של הדרך בה בחרנו: טיפול בחרדות

טיפול בחרדות

ממה מורכבים החיים שלנו?

קיבלנו חיים ומכאן הדרך שלנו פתוחה. הדרך שבה מנותבים חיינו מושפעת מהבחירות שלנו. כאשר אנשים פונים לטיפול אישי או לטיפול זוגי, משהו השתבש בדרך שלהם. הם מחפשים דרך אחרת בה הם יוכלו להתקדם בחיים עם פחות כאב ופחות תסכול.

המפתח לשינוי מתחיל בהבנה שהבחירות שלנו מונעות ממוטיבציה (דוחפת אותנו קדימה) ומחסמים אישיים (אשר משאירים אותנו במקום) ומחלישים את המוטיבציה שלנו.

כדי להצליח לערוך שינוי ברמה האישית או ברמה הזוגית אני מציעה לשאול את עצמכם כמה שאלות:

  • ממה אני לא מרוצה:

 מה במצב הקיים גורם לי סבל. אנו נמצאים במקום מסויים בחיים שלנו כי ככה אנו בוחרים. הבחירה שלנו היא תולדה של מהלך החיים שלנו. כאשר אנו מבינים שקיים פער גדול בין מה שאנו רוצים לעצמנו לבין מה שקיים ורמת הסבל שלנו גבוהה, אנו בשלים לערוך שינוי. אם אדם סובל מחרדה בחייו המלווה בהימנעויות מסיטואציות מעוררות חרדה, עליו לשאול את עצמו מה בחרדה גורם לי כל כך הרבה סבל. החרדה היא המצב המצוי, התמודדות עם החרדה היא המצב הרצוי. לכן נשאל כיצד הבחירה שלי במצוי מרחיקה אותי מהמצב הרצוי. לדוגמא, בחרדה חברתית: להבין כיצד החרדה משתלטת על האפשרות להיות במחיצת אנשים, כיצד החרדה מונעת את הצורך להתקדם במקום עבודה, או איך היא מונעת יצירת קשרים עם בן/בת זוג.

  • מה אני מרוויח/מקבל מהמצב הקיים:

המצב הקיים הוא תולדה של בחירה. אדם בוחר את המצב הקיים כדי לא להתמודד עם משהו אחר, שהוא לא מכיר. בעצם הבחירה, אדם משמר מצב נתון כדי לא להתמודד. ישנו קול פנימי שאומר: החרדה הקיימת בעצם מאפשרת לי לא להתמודד עם חוסר ודאות. או שהחרדה החברתית “שומרת” עליי מפני חשיפה בפני אחרים. לכן, אדם חרד לדוגמא, “מרוויח” מהמצב הקיים רחמים עצמיים, ויתור עצמי וויתור מהסביבה, היעדר מאמץ וחיזוק עצמי דרך אי ההתמודדות.

  • כיצד נראים החיים שאני רוצה לעצמי

אנשים יודעים מהו המצב אליו הם רוצים להגיע בעקבות שינוי. כאשר תפתחו לאפשרות שיש דרך אחרת, יקל עליכם לבצע את הצעדים להגיע אליה. המוח שלנו יודע באוטומט לספר לעצמנו רק את מה שאנו מכירים. אם נאתגר את עצמנו בשאלה: אם לא יכולתי לאפשר לעצמי להיות חרד, מה היה קורה בחיים שלי, הרי ששם הפתרון. ללא חרדה יש התמודדות. גם אם בהתחלה ההתמודדות היא הססנית ולא בטוחה, היא משחררת אותנו מהתקיעות של הימנעות.

  • מהי רמת הפתיחות שלי ומידת הגמישות שלי ללמוד כלים חדשים:

 אנשים נוקשים מחשבתית נוטים לשמר דפוסים קיימים ומגלים התנגדות גדולה לרכישה של כלים חדשים. אנשים אשר מבינים שהכלים הקיימים יביאו אותם תמיד לאותה תוצאה, ולאותו תסכול מוכנים לשחרר את הדפוסים החדשים ולהתחיל לסגל לעצמם דפוסי מחשבה והתנהגות חדשים. בחרדה ניתן לראות מטופלים שאוחזים בהימנעויות, כי זה מה שהם מכירים. פתיחות וגמישות מחשבתית מאפשרים גישה שמוכנה יותר להתנסות ולבחון את העולם בעיניים חדשות. כאשר אנו מאמצים גישה סקרנית ובוחנת, אנו מרחיבים את מעגל ההתנסויות שלנו ומאפשרים לעצמנו דרכים חדשות. אם בחרדה, אנשים נוטים להימנע, הרי שבגישה גמישה יותר ופתוחה הם אומרים לעצמם: בוא נבחן את המציאות מחדש. ייתכן והמסקנות שהגעתי אליהן עד היום הן מסקנות מוטעות והראייה לכך היא החיים מלאי הסבל שאני חי.

  • האם אני בוחן נכונה את היחס בין הכוחות לבין החסמים שלי: 

התפיסה העצמית שלנו ביחס לכוחות מול החסמים שלנו משפיעה על ההערכה העצמית שלנו. כאשר התפיסה העצמית היא של מיעוט כוחות אל מול ריבוי חסמים, אנו בעצם אומרים לעצמנו שבחיינו יש אין גדול שלעולם לא נמלא אותו. למעשה התפיסה העצמית משפיעה על רמת הביטחון שיש לנו בעצמנו. תחושת ביטחון נמוכה הופכת אותנו לחלשים ומיואשים אל מול המציאות שלנו, בעוד שתפיסת בטחון גבוהה/מאוזנת משרטטת לנו מפת דרכים ברורה יותר- אנו יודעים מי אנחנו ומהי הדרך שעלינו לעבור. אנשים חרדתיים, סובלים לעיתים מתחושת ערך נמוכה (בעיקר סביב הנושא שמעורר בהם חרדה). נשמע אותם פעמים רבות, כועסים ומתאכזבים מעצמם על שלא הצליחו להתמודד והאכזבה העצמית לא פותחת אותם ללמידה של טכניקות התמודדות חדשות.

  • האם אני מוכן ללמוד מאנשים אחרים כיצד להשתנות? אנשים חדשים חושפים אותנו לפרספקטיבות חדשות. בטיפול, אנו מבטאים את הרצון שלנו לשינוי. אנו קוראים תיגר על המצב הקיים ומכריזים על הרצון שלנו להיפתח ללמידה חדשה. פנייה לטיפול בחרדה לדוגמא, מסייעת להבין שהמצב שממנו חרדים- הוא פרי הסיפור שאנו מספרים לעצמנו. המציאות אינה מסוכנת כפי שאנו סבורים. הסיפור שלנו, המושפע מאירועי חיים טראומטיים ייצר את החרדה. אך אם אנו מכלילים את אירוע הטראומה לאירועים נוספים, אנו בעצם חיים את העבר כל הזמן. בטיפול מתאפשרת למידה של משהו חדש. להגיע אל החיים מתוך חוויה של התנסות ולא מתוך חוויה של ידיעה מכשילה. משמעות הדבר היא שהאתגר הגדול הוא לשחרר ידיעות קודמות, להיפתח להתנסויות חדשות וליצור מציאות חיים מיטיבה יותר.

אני מזמינה אנשים שרוצים ליצור שינוי בחייהם האישיים או הזוגיים, לשחרר דפוסים שכבר לא עובדים ולהיפתח לאלטרנטיבות חדשות. ניסיוני המקצועי לימד אותי שהצלחה בתהליכי טיפול תלוייה בפתיחות ובמחוייבות העצמית להתפתח. 

הליווי המקצועי שאני מציעה מתבסס על למידה מניסיון חיים  אישי וזוגי ומלמידה אקדמית של תחומי טיפול מגוונים.

 

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
טיפול בחרדות

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »