תפריט סגור

שאלות ותשובות: מהו טיפול CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי. זהו טיפול נפוץ ב-60 השנים האחרונות והוא מבוסס על מחקרים רבים שנערכו בתחום ההתנהגות.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, מניח כי המחשבות שלנו והפרשנות לגבי המציאות, ולא המציאות עצמה גורמים לנו למצוקה. עיקר העבודה הטיפולית בטיפול קוגניטיבי התנהגותי היא על שינוי חשיבתי (קוגניטבי) לצורך צמצום המצוקה הרגשית ושימוש בחשיפות הדרגתיות לסיטואציות המהוות קושי. זהו תהליך בו המטופל לומד על עצמו ועל הלך החשיבה שלו ובאופן הדרגתי יוצר שינוי התנהגותי.

כמה זמן נמשך טיפול CBT?

בשונה מטיפול קלאסי, שיכול להימשך זמן רב, לעיתים אף שנים, טיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמשך בממוצע כ- 15-20 מפגשים. משך הטיפול מושפע ממורכבות הבעייה והמוטיבציה של המטופל לבצע את המשימות שלאורך הטיפול.

במצבים מורכבים כגון, טיפול בדיכאוןהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ותחלואה כפולה (האדם סובל מיותר מבעיה רגשית אחת. למשל, חרדה ודיכאון), הטיפול בהם יהיה ארוך יותר.

יתרונו הגדול ושל טיפול CBT, הוא התוצאות היחסית מהירות שהמטופל מגיע אליהן, ישנם מטופלים שכבר לאחר מספר מפגשים מדווחים על הקלה ושינוי במצבם וזאת בעיקר משום שהם מפתחים יכולת להתמודד עם הבעייה.

האם הבעייה תיעלם לגמרי?

כפי שאנו נולדים שונים זה מזה, כך גם הנטייה המולדת שלנו משתנה. ישנם אנשים שהם בעלי נטייה להשמנה או דחיינות וזהו נושא שהם יצטרכו להתמודד איתו במהלך חייהם. כך גם בנושאים רגשיים. למרכיב הגנטי קיימת השפעה רבה על חרדה, דיכאון ושאר הפרעות. לכן אנשים בעלי נטייה לסבול מחרדה או דיכאון, יצטרכו במהלך חייהם ללמוד להתמודד בצורה יעילה עם הפרעה זו. טיפול קוגנטיבי התנהגותי, מספק את הכלים לחזור למצב של תפקוד. מאחר והמטופל רוכש כלים יעילים להתמודד עם הבעייה, יש לו את היכולת והידע להתמודד עימם אם יתעוררו שוב. קיימים מצבים בהם מטופלים חוזרים לטיפול ממוקד וקצר בכדי לחזור ולתרגל את הטכניקות שנלמדו במהלך הטיפול.

מה ההבדל בין טיפול CBT לבין טיפול רגיל?

טיפול "קלאסי" הוא לרוב טיפול ארוך וממושך, אשר מתייחס לקשר בין המטופל לבין המטפל. הפגישות הטיפוליות מתמקדות בהתמודדות מחוץ לחדר הטיפול. במצבים של חרדה, דיכאון, OCD, קשב ועוד, הטיפול הפסיכולוגי הרגיל, יעיל פחות מאשר טיפול CBT.

המאפיינים הבולטים של CBT הם:

  • טיפול ממוקד מטרה, מבוסס מחקרים, המביא לשיפור ממפגש למפגש, לרוב תוך פרק זמן קצר.
  • בטיפול CBT המטופל "לוקח אחריות" על הבעייה ועובד על צמצומה. לאחר שנעשית הערכה לגבי הבעייה, המטופל שותף להגדרת המטרות והיעדים לטיפול.

 האם  CBT מתאים לטיפול בבעיות קשות?

כן. היום מקובל מאוד להשתמש ב-CBT כשיטת טיפול מובילה בחרדה, טראומה ודיכאון. מחקרים רבים הוכיחו כי זו שיטת טיפול המחזירה למטופל את השליטה על חייו ומלמדת אותו כיצד לפעול טוב יותר במצבי מצוקה.

אציין כי בישראל, בדומה לארצות הברית, ארגונים ציבוריים-ממשלתיים כגון קופות חולים ומשרד הבטחון מעסיקים בעיקר מטפלים קוגניטיביים התנהגותיים לטיפול בחרדה, דיכאון וטראומה.

 

Call Now Button