תפריט סגור

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב- Ocd

OCD – הינה ההפרעה הנפשית הרביעית בשכיחותה בקרב האוכלוסייה.  בין 2-3% מהאוכלוסייה סובלים מ-OCD, וביותר משליש מהמקרים היא תתחיל בתקופת הילדות או בגיל ההתבגרות. לנשים סיכוי כפול משל גברים ללקות ב-OCD. נשים, סובלות יותר מאובססיות וגברים סובלים יותר מדחפים כפייתיים.

ההפרעה מתאפיינת במחשבות טורדניות שאינן פוסקות, דמיונות או דחפים שאינם מבוססים על המציאות, אך גורמים חרדה רבה ורצון לדכא אותן. האובססיות (מחשבות טורדניות), מובילות להתנהגויות טקסיות (קומפולסיות), אשר נועדו לדכא את האובססיה. ההתנהגויות הקומפולסיביות, הן פעולות מעשיות ומנטאליות שהסובל מההפרעה מאמין שבאמצעותן ימנע אסון.
המחשבות הטורדניות או ההתנהגויות הכפייתיות, כאשר הן מגיעות לרמה גבוהה, פוגעות בתפקוד היומיומי: בעבודה, בחיי המשפחה ובקשרים עם הסביבה. הסימפטומים של הסובלים מההפרעה מורכבים מבידוד חברית, מבוכה ותחושה שאיש לא מבין את בעיותיהם.

ניתן לתאר את הקשר בין המחשבות הטורדניות להתנהגות הכפייתית באופן הבא:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

מטרתו של טיפול ב- ocd  לסייע למטופלים להיפטר מהדימויים, ממחשבות ומאמונות לא רצויות וגם להפחית את ההתנהגויות הכפייתיות.

בודקים.

חוזרים.

מסדרים.

אוגרים.

חשיבה טקסית.

דאגנים ואובססיביים טהורים.

 

מאפיינים של בעלי הפרעה טורדנית כפייתית:

הדאגות והמחשבות הטורדניות מלוות בפחד שמשהו נורא עומד לקרות.

לפעמים אתם יודעים שהמחשבות הטורדניות שלכם אינן הגיוניות.

אתם מנסים להתנגד למחשבות שלכם, אבל זה רק מחמיר אותן.

טקסים כפייתיים מספקים הקלה זמנית.

הטקסים ערוכים ברצף מסויים.

התנגדות לכפייתיות.

חיפוש אחר עזרה מצד אחרים שיסייעו בטקסים

מה גורם לסימפטומים הטורדניים הכפייתיים?

התשובה אינה חד משמעית. תיאוריות מסוימות נותנות הסבר ביולוגי להפרעה- אנומליה באונה הקדמית. מחקרים אחרים סבורים שההפרעה קשורה לאנומליה במתווכים עצביים מסויימים (כגון סרוטונין). תרופות שמשפיעות על ספיקה הסרוטונין יעילות בטיפול ב- ocd.

ברפואה ובפסיכולוגיה יודעים יותר על ריפוי הבעיות מאשר על הסיבות שגורמות לבעיות להופיע.

טיפול cbt  בהפרעה טורדנית כפייתית:

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) נחשב לדרך הטיפול הטובה ביותר ל-OCD.

הטיפול בהפרעה כולל:

זיהוי המצוקה שאתם חשים כאשר אתם ניצבים בפני מצבים או עצמים מסוימים.

זיהוי המחשבות, דימויים או דחפים שגורמים למצוקה, חרדה או בושה.

תיאור של מה שאתם פוחדים שיקרה אם לא תגנו על עצמכם או על אחרים ע"י ביצוע הטקסים, חזרה על התנהגות, או מספרים, הימנעות ממצבים או מלחמה באובססיה.

לאחר זיהוי רצף האירועים, מחשבות רגשות ותגובה לומדים לתרגל הרגעה של הדפוס. קיימות מספר טכניקות המסייעות לכך:

דחיית האובססיה- בצעדים קטנים מתרגלים דחייה לזמן מה את האובססיה.

שינוי דרכי האובססיה: זיהוי תחילת האובססיה, שימת לב לתגובה הרגשית, אמירת היגדים מרגיעים, הימנעות מניתוח האובססיה, כתיבה של האובססיה ושינוי בדימיון את תמונת האובססיה.

להניח לדאגות ולמתחים: שימוש באמירות חיוביות מרגיעות, תרגול הרפייה, הפנייה תשומת הלב לפעילות חדשה.

התמודדות יעילה עם התנהגות כפייתית:

חשיפה הדרגתית למצבי חוסר בטחון ומצוקה.

דחיית ביצוע הטקס לזמן מוגדר אחר מזה שאתם רגילים.

ביצוע הטקס באיטיות ומודעות.

שינוי מרכיבים קבועים בטקס

הוספת מטלה לטקס.

בחרו לא לבצע את הטקס.

הטיפול ב-ocd בגישה קונטיבית התנהגותית cbt)  ) הופך את המטופל למומחה לבעייה. המטופל לומד לזהות את האירועים, המחשבות, הרגשות ודרכי ההתמודדות הלא יעילות ובאופן הדרגתי לומד לייצר שינוי בדפוס הקיים.

אז אם גם אתם סובלים מ-OCD, אז זה הזמן לעשות את הצעד הראשון ולהתחיל ב טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

Call Now Button