תפריט סגור

טיפול בחרדה – מהי חרדה וכיצד מטפלים?

רבים סובלים מחרדה. חרדה נחשבת לאחת מההפרעות הנפוצות ביותר בקרב האוכלוסייה. קיימים סוגים רבים של חרדה: חרדה חברתית, חרדה מבעלי חיים/מצבים, חרדה מנהיגה, חרדה כללית, חרדה רפואית וכו'. המשותף לכל סוגי החרדה הוא שבאופן אובייקטיבי לא קיימת סיבה ממשית לפחד, אך המוח מפרש את המצב כמצב מסוכן.

טיפול cbt במגוון חרדות, רואה בחרדה כתופעה נלמדת, על בסיס ביולוגי-גנטי ואת תופעות ההתנהגות כתגובות נלמדות למצב נתון

חרדה – היינה תופעה נפשית המתאפיינת בתכנים קוגניטיביים של ציפייה (לא מוצדקת) לנזק או לסכנה, הנוצרת על בסיס של תחושות גופניות דמויות פחד (אזעקות השווא) ומלווה בהתנהגות הגנתית, נגד  אותה סכנה צפויה.

טיפול cbt בחרדה מתייחס לשלושה מרכיבים:

פיזיולוגי:  זיהוי הסימפטומים הגופניים המעוררים את החרדה ולמידה של טכניקות המקלות על הסימפטומים:

נשימה סרעפתית: בזמן חרדה הנשימה מהירה ושטחית. נשימה עמוקה מפחיתה מתח ויוצרת מצב של רוגע ושלווה. האטה של קצב הנשימה והתרכזות בה מסיחים את הדעת מהמחשבות על החרדה.

הרפיה:  הרפיית שרירים (ד"ר א. ג'ייקובסון) משחררת את הקשר הקיים בין מתח נפשי לבין מתח גופני.

מיינדפולנס: שימוש מדיטטיבי בפיתוח מודעות להלך החשיבה וקשיבות לסימפטומים הגופניים. Mind- תודעה. Fullness- מלאה.

עבודה דרך דמיון מודרך: תרגול דמיון מודרך גורם להפחתת המתח. ככל שחשים פחות מתח כך יורד הסיכוי לחוות חרדה.

טכניקות קוגניטיביות:

העבודה הקוגניטיבית נועדה להבין שהתחושות מושפעות מהאופן בו מפורשת הסיטואציה ולא מהסיטואציה עצמה. השיטה הקוגניטיבית  מציעה לנסות ולאתר את המחשבות האוטומטיות הקשורות למצבי חרדה ולהפריכן אחת אחת, בצורה שיטתית, תוך הבנה מעמיקה של הטעויות הלוגיות הכרוכות במחשבות החרדתיות. בשלב שני , להחליף את המחשבות האוטומטיות השליליות במחשבות התמודדות חיוביות.

בטיפול בחרדה, מתרגלים אסטרטגיות התמודדות: שינוי הדרך בה אנו חושבים על הבעייה. במקום לחשוב "מה אם……" ניתן לחשוב: "אני יכול להתמודד…." דיבור חיובי, לצד טכניקות הירגעות מסייע בהתמודדות סתגלתנית יותר.

טכניקות התנהגותיות:

  • המרכיב ההתנהגותי, נועד להתמודד עם התנהגויות ההימנעות ממצבים מעוררי חרדה:
  • טיפול בחשיפה- חשיפה מאפשרת למידה של שינוי האופן בו מגיבים לסימפטומים, מתן פירוש אחר לדפיקות הלב, דפיקות הלב, נשימה שטחית וכו', כך שמתאפשרת למידה חדשה, יעילה יותר המביאה להפחתה בחווית החרדה.
  • תכנון החשיפה לשלבים הדרגתיים.
  • תרגול על יבש ואחר כך לגשת לביצוע בהתמדה ותוך כדי רישום התוצאות.
  • בדיקה וניטור עצמי והסקת מסקנות.

לסיכום, חרדה הוא מצב רגשי המתעורר בשל תהליכי פרשנות מוטעים של המציאות. חרדה משתלטת על החיים וגורמת לסבל רב ולהימנעות מפני התמודדות.

טיפול בחרדה cbt , מלמד לאתר את עיוותי החשיבה אשר מעוררים את החרדה, מלמד דיבור עצמי מקדם ויעיל יותר ומתרגל התמודדות עם מצבי ההימנעות.

הטיפול מציע דרכי התמודדות יעילות יותר.

אז אם גם אתם סובלים מחרדה, זה הזמן להתחיל ולטפל בה.

Call Now Button